دس ودس يك بديمون تا نپاشيمون ويك


روستای شادگان در استان کهگیلویه و بویر احمد

روستای شادگان در استان کهگیلویه و بویر احمد

هر دلي تنها بمونه آخه ور داره ترك    

دس و دس يك بديمون تا نپاشيمون ويك (دست بدست هم بدهيم تا از هم جدا نشويم)

ياد ايل و فصل سوز ايله بالا ايله زير (ياد ايل و فصل بهار و  كوچ از  سرحد به گرمسير)

پيرمرد صد و بالا ني نها زر چل چمك (زيرچل=زير بغل   - چمك =عصا)

عشق رهتن كس نياره بنگ برنو در نيا (رهتن=رفتن-نياره=نداره-بنگ برنو=صداي برنو)

تف و من ذاتت بيايه توف و من ذاتت فلك (تف=لعنت-بيايه=بيايد)

هر دقه صد دييه گوري وت بيم بازم كمه(اگه هردقيقه صد بد و بيراه به تو بگويم باز هم كم است)

كم بپاشن! كم بپاشن لا وه لي زخمم نمك (لابلاي زخمهاي من كمتر نمك بپاشيد)

من بتم بغضي غريبه تنگ وابيه دلم (بتم =گلويم-تنگ وابيه= تنگ شده)

سي جيره نوني و قيري ديم و سي مشتي گمك   (براي سهميه ناني و فرياد مادرم و مشتي گندم برشته)

ريشه بايد روند مث دار بلي دار كنار(بايد مثل درخت بلوط و درخت صدر ريشه اي محكم زد)

وا مصيبت مرد و كوچه پا پسابو بي ي چك!(مصيبته كه مردي با يك سيلي عقب نشيني كنه)

هر علف هرزين بايد وركني و ور بيي(هر علف هرزي را بايد بكني و بياندازي)

جون چلتيك ايگره من كرته سگ مذهب گرك(سوسك قدرت چلتوك را داخل شيارهاي مزرعه مي گيرد)

ار بميري صد برابر خشتره خشتر كه تو(اگه بميري براي تو صد برابر بهتر است كه تو)

سر كني زنديت مين آشغال دوني بي كيك(داخل آشغالها با بيد و كك زندگي كني)

سوم و سرمي سخت من رهيه تشي آمايه كن(سرماي سختي در راه است آتشي آماده كن)

پشت سر پيز اييه طيفوني نفس گير پس برك

(پشت سر سرما پاييز مي آيد و طوفاني نفس گير از دور مواظب پاييز است) 

وقتشه ايمون بياريمون و تش عشق بلي(وقت آن است كه به آتش بلوط ايمان بياوريم)

تا وه گردن دل نمونه دم دقه اوسار شك (اوسار=افسار-دم دقه= هر لحظه)

زلتري تش بر كنيمون دل بونديمون وه تش

(هر چه زودتر آتشي روشن كنيم و به آن آتيش دل ببنديم) 

قدر گرماش بيونيمون نزنمون زير دلك (قدر گرمايش را بدانيم و ناسپاسي نكنين)

  پس برك==موقعي كه كسي دزدي مي كند و نگهباني مي گمارد كه از دور مواظب دزد باشد تا دزد با خيال راحت دزدي كند به آن نگهبان پس برك مي گويند..

 

 



نظرات شما عزیزان:

ندا
ساعت22:38---2 آبان 1390
خیلی محشر بود لذت بردم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در شنبه 23 مهر 1390برچسب:,ساعت 14:29 توسط علی تقی پور| |


Power By: LoxBlog.Com